2019

  • Alves, P., Barros, M. D., & Marques, M. (2019). Cine, Educación y Sociedad. Presentación. Revista ICONO14 Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 17(2), 1-9. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i2.1423
  • Araújo, A., Serranho, P. (2019). On the use of quasi-equidistant source points over the sphere surface for the method of fundamental solutions, Journal of Computational and Applied Mathematics, Vol. 359, pp. 55-68, Doi:10.1016/j.cam.2019.03.019, http://hdl.handle.net/10400.2/8521
  • Aires, L, Palmeiro, R., Pereda, V. (2019). Das Competências de uso das Tecnologias Digitais ao exercício pleno da Cidadania Digital: os casos do Alentejo e do País Basco, RE@D – Revista de Educação a Distância e Elearning, Vol. 2, 1, https://doi.org/10.34627/vol2iss1pp9-25
    http://hdl.handle.net/10400.2/8107
    Bastos, G., Sequeira, R. S., & Barros, D. (2109). O papel da educação online na formação de adultos: o caso da Universidade Aberta. Revista Lusófona de Educação, 45, 89-102.Doi: 10.24140/issn.1645-7250.rle45.06
    http://hdl.handle.net/10400.2/9276
  • Barros, D. M. V., Santos, V. M, Romero, C. S. (2019). Estratégias para o trabalho colaborativo: revisitando o uso de fóruns on-line na educação a distância, Rev. Diálogo Educ., v. 19, n. 60, 221-245, doi:10.7213/1981-416X.19.060.DS10, http://hdl.handle.net/10400.2/8499
  • Barros, D. M. V., Guerreiro, A. (2019). Novos desafios da educação a distância: programação e uso de Chatbots, Revista Espaço Pedagógico, v. 26, n. 2, 410 – 431, Doi: 10.5335/rep.v26i2.8743, http://hdl.handle.net/10400.2/8410
  • Barros, D. M. V., Campos, F. A. C. (2019). Visões sobre a convergência na educação em diferentes perspectivas: novas percepções e tendências. TEIA -Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana”. Vol. 10, nº 1, 1-18. http://hdl.handle.net/10400.2/8411.
  • Burgués, S., Pereira Martins, A. M., Marques, I. S. & Göttsche, C. K. (2019). Criando uma comunidade virtual de aprendizagem para o ensino de LE na Universidade Aberta. In Almeida, J. Domingues et al. (Orgs.). Para lá da tarefa: implicar os estudantes na aprendizagem de línguas estrangeiras no ensino superior. pp. 362-377, Porto: Universidade do Porto, doi: 10.21747/9789898969217
    http://hdl.handle.net/10400.2/10293
  • Cardoso, P., Morgado, L., Teixeira, A. (2019). Open Educational Practices in Public Higher Education in Portugal: faculty perspectives, Open Praxis, vol 11, nº 1, pp. 55-70, doi: 0.5944/openpraxis.11.1.823.  http://hdl.handle.net/10400.2/9721
  • Carapeto, C., Barros, D. M. V. (2019). Nutrition and health as virtual class atOpen University (Portugal): pedagogicalstrategies for higher education, International Journal of Educational Technology in HigherEducation, 1-13, Doi: 10.1186/s41239-019-0151-4, http://hdl.handle.net/10400.2/8258
  • Cabral, P. (2019). Desenho de Cursos Online a partir do Teorema da Equivalência da Interação, SISYPHUS-Journal of Education, 7 (1), 123-133.
    http://hdl.handle.net/10400.2/9913
    Carvalho, C. & Bastos, G. (2019). Inovação pedagógica na Universidade Aberta: um ecossistema de recursos e práticas educacionais abertas, Ciência da Informação, Vol 48, (93), (Supl) 210-219,
    http://hdl.handle.net/10400.2/8655
    Cardoso, T., Pestana, F., Pinto, J. (2019). Rede académica WEIWER: a Wikipédia como objeto de estudo? PRISMA.COM, Vol. 40, 107-117. Doi: 10.21747/16463153/40a12
    http://hdl.handle.net/10400.2/8950
    Cardoso, P., Morgado, L. (2019). Scholarship e Identidade Académica na Era Digital, RE@D- Revista de Educação a Distância e eLearning, vol. 2, nº 2, 16-92. Doi: 10.34627/vol2iss2pp16-28
    http://hdl.handle.net/10400.2/9062
  • Constantino, P. R. P., Henriques, S. (2019). Interações on-line nas atividades de orientação de trabalhos finais de curso: um estudo sobre as práticas dos orientadores no Brasil e em Portugal. Revista Diálogo Educacional, 16(60), 117-136. http://hdl.handle.net/10400.2/8091
  • Costa, S. A., Seabra, F. (2019). As tecnologias de informação e comunicação como recurso pedagógico nas escolas municipais do ensino regular de Taquara: recursos disponíveis e dificuldades identificadas. Elisa T. M. Schlünzen; et al. (Coord).  Caderno de artigos. Tecnologia educacional e educação a tância. São Paulo: UNESP. ISSN 2237-0749. http://hdl.handle.net/10400.2/9253
  • De Souza, F. L., Morgado, L., Martinho, V. (2019). Contributos para um Framework para a Avaliação de Qualidade e Eficácia de MOOCs, Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, vol. 18 (1), 1-14, doi: 10.17143/rbaad.v18i1.310, http://hdl.handle.net/10400.2/9720
  • Dias, J. R., Penha, R., Morgado, L., da Veiga, P. A., Carvalho, E. S., & Fernandes-Marcos, A. (2019). Tele-Media-Art: Feasibility Tests of Web-Based Dance Education for the Blind Using Kinect and Sound Synthesis of Motion. International Journal of Technology and Human Interaction, 15(2), 11-28. Doi: 10.4018/IJTHI.2019040102
  • De la Mata, M., Aires, M. L., Santamaria, A., Rebollo Catalan, M. A., Cubero, M & Garcia-Perez, M. (2019). Cultural-historical perspective in Spain and Portugal: developing theoretical and methodological approaches, Mind, Culture, and Activity, 27:2, 149-155, DOI: 10.1080/10749039.2019.1612436, http://hdl.handle.net/10400.2/9172
  • Farinha, C., Azeiteiro, U., Caeiro, S. (2019). Sustainability Strategies in Portuguese Higher Education Institutions: Commitments and Practices. Sustainability.  11(11), 3227; https://doi.org/10.3390/su11113227.
  • Felvinczi, K., Benschop, A., Urbán, R., Van Hout, M. C., Dąbrowska, K., Hearne, E., Henriques, S., Kaló, Z., Kamphausen, G., Silva, J. P., Wieczorek, Ł., Werse, B., Bujalski, M., Demetrovics, Z., Korf, D. (2019). Discriminative characteristics of marginalised novel psychoactive users: A transnational study. International Journal of Mental Health and Addiction, 18, 1128–1147, Doi:10.1007/s11469-019-00128, http://hdl.handle.net/10400.2/8307
  • Filipe, A., Nobre, A. (2019). Design of a Learning Framework for Open Mobile Applications, Educação em Foco, vol 23, 515-530 10.34019/2447-5246.2019.v23.26135
  • Ferrarini, R.; Amante, L. Torres, P. L. (2019). Avaliações alternativas em ambiente digital: em busca de um novo modelo teórico-prático. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Vol. 16, nº 43.
  • Gaspar, H., Morgado, L., Mamede, H., Oliveira, T., Manjón, B., & Gütl, C. (2019). Research priorities in immersive learning technology: the perspectives of the iLRN community. Virtual Reality, 24,(3), 319-341.Doi: 10.1007/s10055-019-00393-x, http://hdl.handle.net/10400.2/8444
  • Guedes, J. T., Quintas-Mendes, A. (2019). Expansion and Internalization of the Open University of Brazil: The Scenario of Sergipe, Revista Tempos Espaços Educação, Vol. 12 (30), 223-242.Doi: 0.20952/revtee.v12i30.10430
  • Guerreiro, A., Barros, D., Morgado, L. (2019). Tutoria com Agentes Inteligentes na Educação Online, Revista TEIAS, vol. 20, nº 58, 1-17, doi: 10.12957/teias.2019.43038, http://hdl.handle.net/10400.2/8867
  • Gonçalves, C. (2019). A investigação-ação: um processo contínuo no desenvolvimento das ciências experimentais no ensino básico. Boletim Associação Ibero-Americana Ciência-Tecnologia-Sociedade na Educação em Ciências, 10, 17 – 21, http://aia-cts.web.ua.pt/wp-content/uploads/2019/09/AIA-CTS_Boletim10.pdf
  • Henriques, S. (2019). Cinema as a Strategy in Health Education. J. Sci.Tec. Lec. (1). http://www.academy-on.com/videos/henriques-s-1-2019/
  • Korf, D., Benschop, A., Werse, B., Kamphausen, G., Felvinczi, K., Dabrowska, K., Henriques, S., Nabben, T., Wieczorek, L., Bujalski, M., Kalo, Z., Hearne, E., Van Hout, M. C. (2019). How and where to find NPS users: a comparison of methods in a cross national survey amongst three groups of current users of new psychoactive substances in Europe. International Journal of Mental Health and Addiction, Vol. 17, 1557-1882, Doi: 10.1007/s11469-019-0052-8, http://hdl.handle.net/10400.2/8307
  • Gomes, C. & Pereira, A. (2019). Desenho Instrucional Gamificado: a percepção e experiência dos Estudantes. RE@D-Revista de Educação a Distância e eLerning, 2 (1), 97-109. Doi: 10.34627/vol2iss1pp97-119
    http://hdl.handle.net/10400.2/8102
  • Leal-Filho, W. L. Shiel, C., Paço, A. Mifsud, M., Áilae, L. V. Brandli, L. L., Molthan-Hill, P., Pace, P, Azeiteiro, U. M., Vargas, V. R., Caeiro, (2019): Sustainable Development Goals and Sustainability Teaching at Universities: Falling Behind or Getting Ahead of the Pack? Journal of Cleaner Production. 232. 285 – 294.https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.05.309.
  • Loureiro, A. (2019). Pedagogical Use of ICT – Strengthening Teacher Skills in a B-Learning Master’s Program, International Symposium on Computers in Education (SIIE), pp. 1-5, Tomar: IEEE, doi: 10.1109/SIIE48397.2019.8970128.
  • Mazzardo, M. D., Nobre, A., Mallmann, E. M. (2019). Competências digitais dos professores para produção de Recursos Educacionais Abertos (REA), RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning,  Vol. 2, nº 1, p. 62-78 Doi: 10.34627/vol2iss1pp62-78
    http://hdl.handle.net/10400.2/8104
  • Marques, M. A., Duarte, I. M. & Seara, I. R. (2019). Argumentação ad hominem, formas de tratamento e protesto político. REDIS, Revista de Estudos do Discurso, Nº 8, 122-132, Doi: 10.21747/21833958/red8a5
  • Mata, M. L., Aires, L., Santamaria, A, M., Rebollo-Catalán, A., Cubero, M. & García-Pérez, R, (2019). Cultural-historical perspective in Spain and Portugal: developing theoretical and methodological approaches, Mind, Culture, and Activity, 27:2, 149-155, Doi: 10.1080/10749039.2019.1612436 http://hdl.handle.net/10400.2/9172
  • Miranda, H., M., C., Seabra, F. (2019). Centros escolares e supervisão colaborativa: perspetivas quanto ao contributo para o desenvolvimento profissional e a melhoria das práticas pedagógicas – um estudo em curso, Dialogia, n. 33, pp. 143-159, Doi: 10.5585/Dialogia.n33.15411, http://hdl.handle.net/10400.2/9247
  • Morgado, L., Rocha, A., Seco, C., Saraiva, F. B., & Oliveira, N. R. (2019). Virtual communities of Practice in distance education: an exploratory study for its development, IEEE, 1-5, doi: 10.1109/SIIE48397.2019.8970120, http://hdl.handle.net/10400.2/9288
  • Moreira, J. A. (2019). Ambientes Virtuais enriquecidos com tecnologias audiovisuais e o seu impacto na promoção de competências de aprendizagem de estudantes de pós-graduação em Portugal, Revista Diálogo Educacional 19, 6, pp.  195-220.
  • Moreira, J.A., Rodrigues, E. (2019). Potencialidades do Cinema de Ficção Científica em Contexto de Reclusão e o seu Impacto na Construção de Comunidades de Aprendizagem, Icono, 14,17 2, 130-153.
  • Mucheroni, M., Carvalho, E., & Marcos, A. (2019). Ensinar programação em ambientes e-learning: preocupações e propostas no âmbito do modelo pedagógico virtual da Universidade Aberta de Portugal.  Revista Espaço Pedagógico, 26(2), 352 – 369. https://doi.org/10.5335/rep.v26i2.8703,  http://hdl.handle.net/10400.2/8240
  • Nobre, A., Barros, D. M., Mora, C. A., Burgues, A. S. (2019). Tabla DK eLearning: optimización de la práctica docente en un ambiente online, Revista de Educcion a Distancia, 59 (3), 1-15, doi: 10.6018/red/59/03, http://hdl.handle.net/10400.2/8144
  • Nobre, A., Pereira, J. M. S. (2019). Didactic-Pedagogical Approaches in e-Learning: Teaching Authorship, Multireferential Methodology, and Gamification, Educación y Educadores, 23(1), 31-46. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.1.2
  • Palmeiro, R., Pereda, V. & Aires, L. (2019). Digital inclusion programs: the case of the Basque Country, Revista Lusófona de Educação, 45, 73-80, doi: 10.24140/issn.1645-7250.rle45.05 http://hdl.handle.net/10400.2/9170
    Pinto, J., Cardoso, T., Pestana, F. (2019). Competências digitais, qualificação e empregabilidade: mapeamento dos documentos em português com acesso aberto indexados no RCAAP em repositórios portugueses. RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning, Vol. 2, nº 1 (p. 26-45, https://doi.org/10.34627/vol2iss1pp26-45
    http://hdl.handle.net/10400.2/8106
    Pinto J., Cardoso, T., Soares, A. I.(2019). Educação, cinema e redes sociais: um olhar a partir do Plano Nacional de Cinema. Translocal: Culturas Contemporâneas Locais e Urbanas, Nº 4, p. 1-8
    http://hdl.handle.net/10400.2/8895
    Pereira, A., Costa, A. P., Linhares, R.  (2019). Editorial. Revista de Educação a Distância e eLearning, 2, (2), 1-2.
    http://hdl.handle.net/10400.2/9064
  • Pinto, D., Lopes, A.  Mouraz, A. (2019).  Perspectives on the transition to higher education in Europe: an approach focused on literature, Research in Post-Compulsory Education, 24:4, 356-374, DOI: 10.1080/13596748.2019.1584429, http://hdl.handle.net/10400.2/9147
  • Relvas, M. J. (2019). Lear and Quijote, two wanderers on uneven paths.The Grove. Working Papers on English Studies, 26, 117-126. Doi: 10.17561/grove.v26.a7, Reis, V., Neves, C. (2019). Application of virtual reality simulation in firefighter training for the development of decision-making competences, International Symposium on Computers in Education (SIIE), pp. 1-6, Tomar: IEEE, doi: 10.1109/SIIE48397.2019.8970143. http://hdl.handle.net/10400.2/9800
  • Roda, F., Morgado, L. (2019). Mapeamento da literatura sobre competências digitais do professor: tendências em progresso. RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning. Vol. 2, nº 1, p. 46-61, Doi: 10.34627/vol2iss1pp46-61, http://hdl.handle.net/10400.2/8105
  • Opperkuch, K., Caeiro, S., Salomone, R., Ramos, T. (2019). Mapping the missing link to company reporting of circular economy performance: A systematic literature review. International Sustainable Development Research Society (ISDRS) 25 conference. 26 – 28 June 2019. Nanging, China.
  • Otto, D., Caeiro, S., Nicolau, P. B., Disterheft, A.,, Teixeira, A., Becker, S., Bollmann, A., Sander, K. (2019).Can MOOCs empower people to critically think about climate change?: a learning outcome based comparison of two MOOCs. Journal of Cleaner Production, vol 222, 12-21, Doi: 10.1016/j.jclepro.2019.02.190, http://hdl.handle.net/10400.2/9307
  • Pereira, I., Rodrigues, C., Costa, S., Francisco. M…..Esperança, C. (2019). Estratégias de Active Learning para uma aula ativa, Interações, vol 15, nº 52, 52-65, Doi:  10.25755/int.19113
  • Roda, F., Morgado, L. (2019). O estado do conhecimento sobre competências digitais docentes: tendências e perspetivas internacionais, Revista Intersaberes, vol 14, nº 31, pp. 75-95, doi: 10.22169/ri.v14i31.1499~
    http://hdl.handle.net/10400.2/9718
  • Santos, J. R., & Gaspar, M. I. (2019). Que apropriação fazem das TIC as lideranças da escola pública portuguesa? EducA – International Catholic Journal of Education, 5, 107-123., http://hdl.handle.net/10400.2/8709
  • Saraiva, F. B., Morgado, L., Rocio, V.  (2019). Gamificação de uma plataforma social académica numa universidade de ensino a distância. Revista de Educação a Distância e eLearning, Vol. 2, nº 1, 120-153, Doi: 10.34627/vol2iss1pp120-153
    http://hdl.handle.net/10400.2/8101
  • Seara, I. R. (2019). “Parasites hors d’ici!” Impolitesse dans les commentaires sur Facebook: analyse des FTAs”. Revue de Linguistique Française et d’Analyse du Discours.
  • Souza, A., Quintas-Mendes, A. & Matta, A. (2019). Experiências outras na utilização das TICs como interface pedagógica na escolade educaçãp de jovens e adultos, Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, vol. 2, nº 3, 113-130, Doi: 10.31892/rieja.v2i3.7681.
  • Teixeira, A.M.., Bates, T., Mota, J. (2019). What future(s) for distance education universities? Towards an open network-based approach. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v. 22 (1), 107-126, Doi: 10.5944/ried.22.1.22288
  • Teixeira, A.M., Mota, J., Pinto, M.C.., Morgado, L. (2019). Can iMOOCs close the Opportunity Gap?: the  contribution of inclusive pedagogical design. Revista Fuentes, vol 21, nº 2, 239-252, doi: 10.12795/revistafuentes.2019.v21.i2.08, http://hdl.handle.net/10400.2/9717
  • Vaz-Fernandes, P.; Caeiro, S. (2019). Students’ Perceptions of A Food Safety And Quality E-Learning Course: A Case Study For A Msc In Food Consumption. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16, 37, https://doi.org/10.1186/s41239-019-0168-8.
  • Vieira, C. P., Henriques, S., Romera, L. A. (2019). Estudos Juvenis em eLearning: construção de um curso de aprofundamento científico e profissional. EducaOnline, 13(1), 56-78, http://hdl.handle.net/10400.2/8017
  • Alves, P., Barros, M. D., & Marques, M. (2019). Cine, Educación y Sociedad. Presentación. Revista ICONO14 Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 17(2), 1-9. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i2.1423
  • Araújo, A., Serranho, P. (2019). On the use of quasi-equidistant source points over the sphere surface for the method of fundamental solutions, Journal of Computational and Applied Mathematics, Vol. 359, pp. 55-68, Doi:10.1016/j.cam.2019.03.019, http://hdl.handle.net/10400.2/8521
  • Aires, L, Palmeiro, R., Pereda, V. (2019). Das Competências de uso das Tecnologias Digitais ao exercício pleno da Cidadania Digital: os casos do Alentejo e do País Basco, RE@D – Revista de Educação a Distância e Elearning, Vol. 2, 1, https://doi.org/10.34627/vol2iss1pp9-25
    http://hdl.handle.net/10400.2/8107
    Bastos, G., Sequeira, R. S., & Barros, D. (2109). O papel da educação online na formação de adultos: o caso da Universidade Aberta. Revista Lusófona de Educação, 45, 89-102.Doi: 10.24140/issn.1645-7250.rle45.06
    http://hdl.handle.net/10400.2/9276
  • Barros, D. M. V., Santos, V. M, Romero, C. S. (2019). Estratégias para o trabalho colaborativo: revisitando o uso de fóruns on-line na educação a distância, Rev. Diálogo Educ., v. 19, n. 60, 221-245, doi:10.7213/1981-416X.19.060.DS10, http://hdl.handle.net/10400.2/8499
  • Barros, D. M. V., Guerreiro, A. (2019). Novos desafios da educação a distância: programação e uso de Chatbots, Revista Espaço Pedagógico, v. 26, n. 2, 410 – 431, Doi: 10.5335/rep.v26i2.8743, http://hdl.handle.net/10400.2/8410
  • Barros, D. M. V., Campos, F. A. C. (2019). Visões sobre a convergência na educação em diferentes perspectivas: novas percepções e tendências. TEIA -Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana”. Vol. 10, nº 1, 1-18. http://hdl.handle.net/10400.2/8411.
  • Burgués, S., Pereira Martins, A. M., Marques, I. S. & Göttsche, C. K. (2019). Criando uma comunidade virtual de aprendizagem para o ensino de LE na Universidade Aberta. In Almeida, J. Domingues et al. (Orgs.). Para lá da tarefa: implicar os estudantes na aprendizagem de línguas estrangeiras no ensino superior. pp. 362-377, Porto: Universidade do Porto, doi: 10.21747/9789898969217
    http://hdl.handle.net/10400.2/10293
  • Cardoso, P., Morgado, L., Teixeira, A. (2019). Open Educational Practices in Public Higher Education in Portugal: faculty perspectives, Open Praxis, vol 11, nº 1, pp. 55-70, doi: 0.5944/openpraxis.11.1.823.  http://hdl.handle.net/10400.2/9721
  • Carapeto, C., Barros, D. M. V. (2019). Nutrition and health as virtual class atOpen University (Portugal): pedagogicalstrategies for higher education, International Journal of Educational Technology in HigherEducation, 1-13, Doi: 10.1186/s41239-019-0151-4, http://hdl.handle.net/10400.2/8258
  • Cabral, P. (2019). Desenho de Cursos Online a partir do Teorema da Equivalência da Interação, SISYPHUS-Journal of Education, 7 (1), 123-133.
    http://hdl.handle.net/10400.2/9913
    Carvalho, C. & Bastos, G. (2019). Inovação pedagógica na Universidade Aberta: um ecossistema de recursos e práticas educacionais abertas, Ciência da Informação, Vol 48, (93), (Supl) 210-219,
    http://hdl.handle.net/10400.2/8655
    Cardoso, T., Pestana, F., Pinto, J. (2019). Rede académica WEIWER: a Wikipédia como objeto de estudo? PRISMA.COM, Vol. 40, 107-117. Doi: 10.21747/16463153/40a12
    http://hdl.handle.net/10400.2/8950
    Cardoso, P., Morgado, L. (2019). Scholarship e Identidade Académica na Era Digital, RE@D- Revista de Educação a Distância e eLearning, vol. 2, nº 2, 16-92. Doi: 10.34627/vol2iss2pp16-28
    http://hdl.handle.net/10400.2/9062
  • Constantino, P. R. P., Henriques, S. (2019). Interações on-line nas atividades de orientação de trabalhos finais de curso: um estudo sobre as práticas dos orientadores no Brasil e em Portugal. Revista Diálogo Educacional, 16(60), 117-136. http://hdl.handle.net/10400.2/8091
  • Costa, S. A., Seabra, F. (2019). As tecnologias de informação e comunicação como recurso pedagógico nas escolas municipais do ensino regular de Taquara: recursos disponíveis e dificuldades identificadas. Elisa T. M. Schlünzen; et al. (Coord).  Caderno de artigos. Tecnologia educacional e educação a tância. São Paulo: UNESP. ISSN 2237-0749. http://hdl.handle.net/10400.2/9253
  • De Souza, F. L., Morgado, L., Martinho, V. (2019). Contributos para um Framework para a Avaliação de Qualidade e Eficácia de MOOCs, Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, vol. 18 (1), 1-14, doi: 10.17143/rbaad.v18i1.310, http://hdl.handle.net/10400.2/9720
  • Dias, J. R., Penha, R., Morgado, L., da Veiga, P. A., Carvalho, E. S., & Fernandes-Marcos, A. (2019). Tele-Media-Art: Feasibility Tests of Web-Based Dance Education for the Blind Using Kinect and Sound Synthesis of Motion. International Journal of Technology and Human Interaction, 15(2), 11-28. Doi: 10.4018/IJTHI.2019040102
  • De la Mata, M., Aires, M. L., Santamaria, A., Rebollo Catalan, M. A., Cubero, M & Garcia-Perez, M. (2019). Cultural-historical perspective in Spain and Portugal: developing theoretical and methodological approaches, Mind, Culture, and Activity, 27:2, 149-155, DOI: 10.1080/10749039.2019.1612436, http://hdl.handle.net/10400.2/9172
  • Farinha, C., Azeiteiro, U., Caeiro, S. (2019). Sustainability Strategies in Portuguese Higher Education Institutions: Commitments and Practices. Sustainability.  11(11), 3227; https://doi.org/10.3390/su11113227.
  • Felvinczi, K., Benschop, A., Urbán, R., Van Hout, M. C., Dąbrowska, K., Hearne, E., Henriques, S., Kaló, Z., Kamphausen, G., Silva, J. P., Wieczorek, Ł., Werse, B., Bujalski, M., Demetrovics, Z., Korf, D. (2019). Discriminative characteristics of marginalised novel psychoactive users: A transnational study. International Journal of Mental Health and Addiction, 18, 1128–1147, Doi:10.1007/s11469-019-00128, http://hdl.handle.net/10400.2/8307
  • Filipe, A., Nobre, A. (2019). Design of a Learning Framework for Open Mobile Applications, Educação em Foco, vol 23, 515-530 10.34019/2447-5246.2019.v23.26135
  • Ferrarini, R.; Amante, L. Torres, P. L. (2019). Avaliações alternativas em ambiente digital: em busca de um novo modelo teórico-prático. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Vol. 16, nº 43.
  • Gaspar, H., Morgado, L., Mamede, H., Oliveira, T., Manjón, B., & Gütl, C. (2019). Research priorities in immersive learning technology: the perspectives of the iLRN community. Virtual Reality, 24,(3), 319-341.Doi: 10.1007/s10055-019-00393-x, http://hdl.handle.net/10400.2/8444
  • Guedes, J. T., Quintas-Mendes, A. (2019). Expansion and Internalization of the Open University of Brazil: The Scenario of Sergipe, Revista Tempos Espaços Educação, Vol. 12 (30), 223-242.Doi: 0.20952/revtee.v12i30.10430
  • Guerreiro, A., Barros, D., Morgado, L. (2019). Tutoria com Agentes Inteligentes na Educação Online, Revista TEIAS, vol. 20, nº 58, 1-17, doi: 10.12957/teias.2019.43038, http://hdl.handle.net/10400.2/8867
  • Gonçalves, C. (2019). A investigação-ação: um processo contínuo no desenvolvimento das ciências experimentais no ensino básico. Boletim Associação Ibero-Americana Ciência-Tecnologia-Sociedade na Educação em Ciências, 10, 17 – 21, http://aia-cts.web.ua.pt/wp-content/uploads/2019/09/AIA-CTS_Boletim10.pdf
  • Henriques, S. (2019). Cinema as a Strategy in Health Education. J. Sci.Tec. Lec. (1). http://www.academy-on.com/videos/henriques-s-1-2019/
  • Korf, D., Benschop, A., Werse, B., Kamphausen, G., Felvinczi, K., Dabrowska, K., Henriques, S., Nabben, T., Wieczorek, L., Bujalski, M., Kalo, Z., Hearne, E., Van Hout, M. C. (2019). How and where to find NPS users: a comparison of methods in a cross national survey amongst three groups of current users of new psychoactive substances in Europe. International Journal of Mental Health and Addiction, Vol. 17, 1557-1882, Doi: 10.1007/s11469-019-0052-8, http://hdl.handle.net/10400.2/8307
  • Gomes, C. & Pereira, A. (2019). Desenho Instrucional Gamificado: a percepção e experiência dos Estudantes. RE@D-Revista de Educação a Distância e eLerning, 2 (1), 97-109. Doi: 10.34627/vol2iss1pp97-119
    http://hdl.handle.net/10400.2/8102
  • Leal-Filho, W. L. Shiel, C., Paço, A. Mifsud, M., Áilae, L. V. Brandli, L. L., Molthan-Hill, P., Pace, P, Azeiteiro, U. M., Vargas, V. R., Caeiro, (2019): Sustainable Development Goals and Sustainability Teaching at Universities: Falling Behind or Getting Ahead of the Pack? Journal of Cleaner Production. 232. 285 – 294.https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.05.309.
  • Loureiro, A. (2019). Pedagogical Use of ICT – Strengthening Teacher Skills in a B-Learning Master’s Program, International Symposium on Computers in Education (SIIE), pp. 1-5, Tomar: IEEE, doi: 10.1109/SIIE48397.2019.8970128.
  • Mazzardo, M. D., Nobre, A., Mallmann, E. M. (2019). Competências digitais dos professores para produção de Recursos Educacionais Abertos (REA), RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning,  Vol. 2, nº 1, p. 62-78 Doi: 10.34627/vol2iss1pp62-78
    http://hdl.handle.net/10400.2/8104
  • Marques, M. A., Duarte, I. M. & Seara, I. R. (2019). Argumentação ad hominem, formas de tratamento e protesto político. REDIS, Revista de Estudos do Discurso, Nº 8, 122-132, Doi: 10.21747/21833958/red8a5
  • Mata, M. L., Aires, L., Santamaria, A, M., Rebollo-Catalán, A., Cubero, M. & García-Pérez, R, (2019). Cultural-historical perspective in Spain and Portugal: developing theoretical and methodological approaches, Mind, Culture, and Activity, 27:2, 149-155, Doi: 10.1080/10749039.2019.1612436 http://hdl.handle.net/10400.2/9172
  • Miranda, H., M., C., Seabra, F. (2019). Centros escolares e supervisão colaborativa: perspetivas quanto ao contributo para o desenvolvimento profissional e a melhoria das práticas pedagógicas – um estudo em curso, Dialogia, n. 33, pp. 143-159, Doi: 10.5585/Dialogia.n33.15411, http://hdl.handle.net/10400.2/9247
  • Morgado, L., Rocha, A., Seco, C., Saraiva, F. B., & Oliveira, N. R. (2019). Virtual communities of Practice in distance education: an exploratory study for its development, IEEE, 1-5, doi: 10.1109/SIIE48397.2019.8970120, http://hdl.handle.net/10400.2/9288
  • Moreira, J. A. (2019). Ambientes Virtuais enriquecidos com tecnologias audiovisuais e o seu impacto na promoção de competências de aprendizagem de estudantes de pós-graduação em Portugal, Revista Diálogo Educacional 19, 6, pp.  195-220.
  • Moreira, J.A., Rodrigues, E. (2019). Potencialidades do Cinema de Ficção Científica em Contexto de Reclusão e o seu Impacto na Construção de Comunidades de Aprendizagem, Icono, 14,17 2, 130-153.
  • Mucheroni, M., Carvalho, E., & Marcos, A. (2019). Ensinar programação em ambientes e-learning: preocupações e propostas no âmbito do modelo pedagógico virtual da Universidade Aberta de Portugal.  Revista Espaço Pedagógico, 26(2), 352 – 369. https://doi.org/10.5335/rep.v26i2.8703,  http://hdl.handle.net/10400.2/8240
  • Nobre, A., Barros, D. M., Mora, C. A., Burgues, A. S. (2019). Tabla DK eLearning: optimización de la práctica docente en un ambiente online, Revista de Educcion a Distancia, 59 (3), 1-15, doi: 10.6018/red/59/03, http://hdl.handle.net/10400.2/8144
  • Nobre, A., Pereira, J. M. S. (2019). Didactic-Pedagogical Approaches in e-Learning: Teaching Authorship, Multireferential Methodology, and Gamification, Educación y Educadores, 23(1), 31-46. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.1.2
  • Palmeiro, R., Pereda, V. & Aires, L. (2019). Digital inclusion programs: the case of the Basque Country, Revista Lusófona de Educação, 45, 73-80, doi: 10.24140/issn.1645-7250.rle45.05 http://hdl.handle.net/10400.2/9170
    Pinto, J., Cardoso, T., Pestana, F. (2019). Competências digitais, qualificação e empregabilidade: mapeamento dos documentos em português com acesso aberto indexados no RCAAP em repositórios portugueses. RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning, Vol. 2, nº 1 (p. 26-45, https://doi.org/10.34627/vol2iss1pp26-45
    http://hdl.handle.net/10400.2/8106
    Pinto J., Cardoso, T., Soares, A. I.(2019). Educação, cinema e redes sociais: um olhar a partir do Plano Nacional de Cinema. Translocal: Culturas Contemporâneas Locais e Urbanas, Nº 4, p. 1-8
    http://hdl.handle.net/10400.2/8895
    Pereira, A., Costa, A. P., Linhares, R.  (2019). Editorial. Revista de Educação a Distância e eLearning, 2, (2), 1-2.
    http://hdl.handle.net/10400.2/9064
  • Pinto, D., Lopes, A.  Mouraz, A. (2019).  Perspectives on the transition to higher education in Europe: an approach focused on literature, Research in Post-Compulsory Education, 24:4, 356-374, DOI: 10.1080/13596748.2019.1584429, http://hdl.handle.net/10400.2/9147
  • Relvas, M. J. (2019). Lear and Quijote, two wanderers on uneven paths.The Grove. Working Papers on English Studies, 26, 117-126. Doi: 10.17561/grove.v26.a7, Reis, V., Neves, C. (2019). Application of virtual reality simulation in firefighter training for the development of decision-making competences, International Symposium on Computers in Education (SIIE), pp. 1-6, Tomar: IEEE, doi: 10.1109/SIIE48397.2019.8970143. http://hdl.handle.net/10400.2/9800
  • Roda, F., Morgado, L. (2019). Mapeamento da literatura sobre competências digitais do professor: tendências em progresso. RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning. Vol. 2, nº 1, p. 46-61, Doi: 10.34627/vol2iss1pp46-61, http://hdl.handle.net/10400.2/8105
  • Opperkuch, K., Caeiro, S., Salomone, R., Ramos, T. (2019). Mapping the missing link to company reporting of circular economy performance: A systematic literature review. International Sustainable Development Research Society (ISDRS) 25 conference. 26 – 28 June 2019. Nanging, China.
  • Otto, D., Caeiro, S., Nicolau, P. B., Disterheft, A.,, Teixeira, A., Becker, S., Bollmann, A., Sander, K. (2019).Can MOOCs empower people to critically think about climate change?: a learning outcome based comparison of two MOOCs. Journal of Cleaner Production, vol 222, 12-21, Doi: 10.1016/j.jclepro.2019.02.190, http://hdl.handle.net/10400.2/9307
  • Pereira, I., Rodrigues, C., Costa, S., Francisco. M…..Esperança, C. (2019). Estratégias de Active Learning para uma aula ativa, Interações, vol 15, nº 52, 52-65, Doi:  10.25755/int.19113
  • Roda, F., Morgado, L. (2019). O estado do conhecimento sobre competências digitais docentes: tendências e perspetivas internacionais, Revista Intersaberes, vol 14, nº 31, pp. 75-95, doi: 10.22169/ri.v14i31.1499~
    http://hdl.handle.net/10400.2/9718
  • Santos, J. R., & Gaspar, M. I. (2019). Que apropriação fazem das TIC as lideranças da escola pública portuguesa? EducA – International Catholic Journal of Education, 5, 107-123., http://hdl.handle.net/10400.2/8709
  • Saraiva, F. B., Morgado, L., Rocio, V.  (2019). Gamificação de uma plataforma social académica numa universidade de ensino a distância. Revista de Educação a Distância e eLearning, Vol. 2, nº 1, 120-153, Doi: 10.34627/vol2iss1pp120-153
    http://hdl.handle.net/10400.2/8101
  • Seara, I. R. (2019). “Parasites hors d’ici!” Impolitesse dans les commentaires sur Facebook: analyse des FTAs”. Revue de Linguistique Française et d’Analyse du Discours.
  • Souza, A., Quintas-Mendes, A. & Matta, A. (2019). Experiências outras na utilização das TICs como interface pedagógica na escolade educaçãp de jovens e adultos, Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, vol. 2, nº 3, 113-130, Doi: 10.31892/rieja.v2i3.7681.
  • Teixeira, A.M.., Bates, T., Mota, J. (2019). What future(s) for distance education universities? Towards an open network-based approach. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v. 22 (1), 107-126, Doi: 10.5944/ried.22.1.22288
  • Teixeira, A.M., Mota, J., Pinto, M.C.., Morgado, L. (2019). Can iMOOCs close the Opportunity Gap?: the  contribution of inclusive pedagogical design. Revista Fuentes, vol 21, nº 2, 239-252, doi: 10.12795/revistafuentes.2019.v21.i2.08, http://hdl.handle.net/10400.2/9717
  • Vaz-Fernandes, P.; Caeiro, S. (2019). Students’ Perceptions of A Food Safety And Quality E-Learning Course: A Case Study For A Msc In Food Consumption. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16, 37, https://doi.org/10.1186/s41239-019-0168-8.
  • Vieira, C. P., Henriques, S., Romera, L. A. (2019). Estudos Juvenis em eLearning: construção de um curso de aprofundamento científico e profissional. EducaOnline, 13(1), 56-78, http://hdl.handle.net/10400.2/8017