2020

  • Abelha, M., Fernandes, S., Mesquita, D., Seabra, F. & Ferreira-Oliveira, A. T. (2020). Graduate employability and competence development in Higher Education – a systematic literature review using PRISMA. Sustainability, 12(15), 5900. https://doi.org/10.3390/su12155900 ISSN: 2071-1050. Handle: http://hdl.handle.net/10400.2/9893 Web of Science; Impact factor 2,576. SCOPUS, Cite Score: 3,2.
  • Abelha, M., Fernandes, S., Miguel, I., & Sousa, E. (2020). Educação social e aprendizagem e serviço (ApS): uma forma de educação experiencial. Laplage Em Revista, 6(3), pp.38-53. (ISSN: 2446-6220) https://doi.org/10.24115/S2446-6220202063935p.38-53
  • Albuquerque, Rodrigo; Seara, Isabel Roboredo e Cabral, Ana Lúcia Tinoco (Eds)Cadernos de Linguagem e Sociedade (2020). Universidade Brasília. ISSN 0104-9712. A L&S é indexada nas seguintes bases: SCOPUS , ULRICH’s International Periodicals Directoty, Revencity e Latindex. Note: forthcoming
  • Barros, C., Rocio, V., Sousa, A., & Paredes, H. (2020). Scheduling in Cloud and Fog Architecture: Identification of Limitations and Suggestion of Improvement Perspectives. Journal of Information Systems Engineering and Management, 5(3), em0121. https://doi.org/10.29333/jisem/8429
  • Beck, D., Morgado, L., & O’Shea, P. (2020). Finding the gaps about uses of immersive learning environments: a survey of surveys. Journal of Universal Computer Science, 26, 1043-1073.
  • Bidarra, J., & Sousa, N. (2020). Implementing Mobile Learning Within Personal Learning Environments: A Study of Two Online Courses. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 21(4).
  • Caeiro, S., Azeiteiro, U. (2020). Sustainability Assessment in Higher Education Institutions. Sustainability. Editorial. Sustainability 2020, 12(8), 3433; 1 – 4. doi:10.3390/su12083433.
  • Caeiro, S., Hamón, L. A. S., Martins, R., Aaldaz, C. E. A. (2020). Sustainability Assessment and Benchmarking in Higher Education Institutions: A Critical Reflection. Sustainability 2020, 12, 543; doi:10.3390/su12020543.
  • Cardoso, P., Morgado, L., & Coelho, A. (2020). Authoring game-based learning activities that are manageable by teachers. ERCIM News, 119.
  • Cardoso, P., Morgado, L. & Teixeira, A. (2020). Scholarship e a Identidade Académica na Era Digital. RE@D – Revista de Educação a Distância e Elearning. Vol. 2 (2), pp. 16-28. DOI: https://doi.org/10.34627/vol2iss2pp16-28
  • Cardoso, T., & Pestana, F. (2020). A Wikipédia como prática e recurso educacional aberto na formação docente. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 13(32), 1-16. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14275
  • Coelho, A., Rodrigues, R., Nóbrega, R., Jacob, J., Morgado, L., Cardoso, P., … & Sousa, A. A. (2020). Serious Pervasive Games. Frontiers in Computer Science, 2, 30.
  • Costa, S., & Seabra, F. (2020). As Tecnologias de Informação e Comunicação como recurso pedagógico nas escolas municipais do ensino regular de Taquara: recursos disponíveis e dificuldades identificadas. TICs & EaD em Foco, 6(2). No prelo, aceite para publicação. ISSN 2447-5726
  • Dias-trindade, S. & Moreira, J. A. (2020). Assessment of High School Teachers on their Digital Competences. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 13, 1-21. doi: 10.11144/Javeriana.m13-28.ahst
  • Dias-Trindade, S., Moreira, J. A. & Ferreira, A. G. (2020). Assessment of University Teachers on Their Digital Competences. Qwerty – Open and Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education, 15(1), 50-69. doi: 10.30557/QW000025. ISSN: 2240-2950
  • Falcao, J.,  & Isaias, P. (2020). Perceptions and Attitude Toward Advertising on Social Networks and Search Engines: A Comparative Analysis. Journal of Internet Commerce, 19(4), 404-436, https://doi.org/10.1080/15332861.2020.1816325
  • Farinha, C., Azeiteiro, U., Caeiro, S. (2020). Universities speak up regarding the implementation of sustainable development challenges: the case of Portugal. International Journal in Sustainability for Higher Education. 21(3). 10.1108/IJSHE-08-2019-0250.
  • Gomes, L. A., Brasileito, T. S., Caeiro, S. (2020). Educação ambiental e educação superior: uma revisão sistemática da literatura. Brazilian Journal of Development. DOI:10.34117/bjdv6n10-214. 6(10), 77012-7729.
  • Gonçalves, V. & Moreira, J. A. (2020). Educação para a Web Semântica: a contribuição dos cursos on-line abertos e massivos. TICs & EaD em Foco. São Luís, 6 (1), 3-13, jan./julho 2020.
  • Isaias, P., Carvalho, L.C., Cassundé Junior, N. and Cassundé, F. R. (2020). e-Business Management Assessment: Framework Proposal through Case Study Analysis. Journal of Information Communication and Ethics in Society (JICES). https://doi.org/10.1108/jices-09-2019-0107
  • Inês, H., Seabra, F. & Pacheco, J. A. (2020). Currículo de formação docente de 2.º CEB, Professor inclusivo e gestão de diversidades. Revista de Estudos Curriculares, 11(1), 46-72. ISSN: 2183-8755. Handle: http://hdl.handle.net/10400.2/9900 https://www.nonio.uminho.pt/rec/index.php/rec/article/view/95
  •  Martins, E. B., & Loureiro, A. (2020).Transformação digital e Inclusão Digital – Um estudo de caso com adultos que frequentam ações de formação na modalidade EFA. Revista da UI_IPSantarém, 8(2), 81-101. handle: http://hdl.handle.net/10400.15/3004
  •  MOREIRA J. António, DIAS-TRINDADE, S. (2020). Online Learning Environments enriched with audiovisual technologies and its impact on the construction of virtual communities in Higher Education in prison context. Journal of e-Learning and Knowledge Society. 16(1), 09-16. (ISSN: 1826-6223, e-ISNN:1971-8829). Disponível a partir de: https://www.je-lks.org/ojs/index.php/Je-LKS_EN/article/view/1135039 DOI: https://doi.org/10.20368/1971-8829/113503 Revista Indexada: SCOPUS <Q3- Education>/ Web of Science < WOS:000404658500007>
  • MOREIRA, J. António, & HORTA, Maria João (2020). Educação e Ambientes Híbridos de Aprendizagem. Um Processo de Inovação Sustentada. Revista UFG. v.20: e66027. Disponível a partir de: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/66027 (ISSN 2179-2925) DOI: https://doi.org/10.5216/revufg.v20.66027
  • MOREIRA, J. António, & SCHLEMMER, Eliane (2020). Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG. 20(26). Disponível a partir de: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438 (ISSN 2179-2925) DOI: https://doi.org/10.5216/revufg.v20.63438
  • MOREIRA, J. António, HENRIQUES, Susana, & BARROS, Daniela. (2020). Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede em tempos de pandemia. Dialogia. n. 34, 351-364. Disponível: https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=dialogia&page=article&op=view&path%5B%5D=17123 (e-ISSN 1983-9294) DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.17123; Handle: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/9756
  • Morgado, L.; Rocha, A.; Seco, C.; Bacelar, F. & Oliveira, N.R. (2020). Building a virtual community of practice of researchers in open and distance learning (old) – an exploratory study.  IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, ISSN-e 1699-4574, Nº. 31, 2020 (Ejemplar dedicado a: Enero-Junio), págs. 1-11. Fundación Dialnet. Universidad de La Rioja. [Online], disponível a partir de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7459213
  • Neves, P. P., Morgado, L., & Zagalo, N. (2020). Uncovering literacy practices in the game total war: shogun 2 with a contract-agency model. International Journal of Film and Media Arts, 5(1), 36-47.
  • Nobre, A. & Pereira, J. M. S. (2020), Didactic-Pedagogical Approaches in e-Learning: Teaching Authorship, Multireferential Methodology, and Gamification, Educación y Educadores, 23(1), 31-46. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.1.2
  • NUNES, C., MOREIRA, J. António, & VIEIRA, C. (2020). Comunidades Virtuais de Aprendizagem e Competências-Chave para o Século XXI no Ensino Superior a Distância. Revista Educaonline, 14 (2), 1-22. (ISSN: 1983-2664) Revista Indexada: Web of Science. Accession Number: <WOS:000460148200004>
  • Oliveira, I., Miranda, B., & Barreira, C. (2020). A construção de comunidades virtuais de aprendizagem na formação de supervisores e líderes pedagógicos. RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning, 3(1), 19-36.
  • Oliveira, S. (2020) Networks of Exchange in Anglo-Portuguese Sixteenth Century Diplomacy and Thomas Wilson’s Mission to Portugal”. Intersections. Leiden and Boston: Brill. 74: 32:54.
  • Paiva, A.; Runa, A.; Seco, C.; Mendes, E.; Pereira, H.M; Paz, J. Morgado, L. Viiera, M. Cardoso, P. (2020). “Suddenly we were all online: perceptions and practices experienced by faculty members and students during emergency teaching”. 11th EDEN 2020 Research Workshop (EDEN RW11) Enhancing the Human Experience of Learning with Technology: New challenges for research into digital, open, distance & networked education. [Full Poster]
  • Perregil, E.; Amante, L. Bastos, G. (2020). A Interculturalidade e o Uso das TIC no Pré-Escolar. Um Estudo de Caso. Revista Educação em Foco. Vol 25, nº 2 (13-34) jan/abr 2020. https://core.ac.uk/display/322609883
  • Pestana, F. & Cardoso, T. (2020). Wikipédia como REA no Ensino Superior: um caminho da Utopia à Realidade. Internet Latent Corpus Journal, 9(1), pp-80-93. ISSN 1647-7308.
  • Pestana, F. & Cardoso, T. (2020). Meta-análise da página lusófona do Programa Wikipédia na Universidade: proposta de sistema metodológico a partir do MAECC®. Revista Indagatio Didactica, 12(3), PP. 245-264. Doi: https://doi.org/10.34624/id.v12i3.20079.
  • PESTANA, Miguel DIAS-TRINDADE, Sara, & MOREIRA, J. António (2020). Desenhando novas realidades didáticas com o poder motivacional dos aplicativos digitais no ensino da História, Acta Scientiarum Educ, 42, e52049. Disponível a partir de http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/52049 (e- ISSN: 2178-5201) DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v42i1.52049
  • Pinheiro P., L. Cavique (2020), A Bi-objective Procedure to Deliver Actionable Knowledge in Sport Services, Expert Systems, John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1111/exsy.12617
  • Quadir, B., Chen, N.-S. and Isaias, P. (2020): Analyzing the Educational Goals, Problems and Techniques used in Educational Big Data Research from 2010 to 2018, Interactive Learning Environments, DOI: 10.1080/10494820.2020.1712427
  • Ramos, K., & Paz, J. (2020). Aprendizagem Colaborativa Online: da Interação à Colaboração Assíncrona num curso de uma Instituição de Ensino Profissionalizante no Brasil. Revista RE@D. (no prelo)
  •  Rebelo, S. and Isaias, P. (2020). Gamification as an engagement tool in e-learning websites. Journal of Information Technology Education: Research, 19, 833-854. https://doi.org/10.28945/4653
  • Reis, V., & Neves, C. (2020). Simulations in virtual reality: assessment of firefighters’ decision-making competence. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, (31), 28-39.
  •  Rigo, R., Moreira, J. António, & Vitória, M. I. C. (2020). Engagement académico: premissa pedagógica para o desenvolvimento de competências transferíveis. Educação em Revista. 36:e217239. Disponível a partir de: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=0102-469820200001&lng=en&nrm=iso (ISSN 1982-6621) DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698217239
  • Rigo, R., Vitória, M. I. C. & Moreira, J. A. (2020). Escritura acadêmica e engagement: limitações e potencialidades na elaboração dos trabalhos finais da graduação. Revista Eletrônica de Educação. 14, e3417079, 1-12. Disponível a partir de: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3417 (ISSN 1982-7199) DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271993417
  • Rocha, R. S., Gomes, Â. M., & Bidarra, J. (2020). Backyard Sounds: An Immersive Sound Experience in Almenara-Vale do Jequitinhonha, Brazil. International Journal of Creative Interfaces and Computer Graphics (IJCICG), 11(1), 1-17. doi:10.4018/IJCICG.2020010101. Schlemmer, E., Morgado, L. C., & Moreira, J. A. (2020). Educação e transformação digital: o habitar do ensinar e do aprender, epistemologias reticulares e ecossistemas de inovação. Interfaces da Educação, 11(32), 764-790.
  • Schlemmer, E., Morgado, L. & Moreira, J. A. (2020). Educação e transformação digital: o habitar do ensinar e do aprender, epistemologias reticulares e ecossistemas de inovação. Interfaces da Educação, Paranaíba, 11 (32), 764-790 DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v11i32.4029
  • Seabra, F., Mouraz, A., Abelha, M. & Henriques, S. (2020). Equidade e inclusão nas políticas de educação: perspetivas a partir dos relatórios de Avaliação Externa de Escolas. Indagatio Didactica, 12. No prelo. ISSN: 1647-3582
  • Seara, I. R. & Alonso Dominguez, Michelle Gomes (Eds) (2020) Revista Matraga, Estudos Linguísticos e Literários. Revista do programa de Pós-Graduação em letras da Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Número50 : Análise do(s) Discurso(s) – desafios da contemporaneidade. ISSN 2446-6905
  • Souza, E. Amante, L.; Quintas-Mendes, A, (2020) Desenho e Avaliação de um curso b-learning para Formação de Professores e Educadores sobre Pensamento Computacional, Programação e Robótica. (131-150)RE@D – Revista de Educação a Distância e Elearning Volume 3, Número 1 março/abril 2020. https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/9782/1/READ_p.131-150.pdf
  • Thiesen, J. S., & Seabra, F. (2020). Internacionalização da educação e dos currículos nos contextos do Ensino Básico e Secundário em Portugal. Revista Educação UFSM, 45, 1-26. ISSN: 1984-6444 http://dx.doi.org/10.5902/1984644438651 Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao ; http://hdl.handle.net/10400.2/10041
  • Tinoca, L.; Amante, L.; Oliveira, I. (no prelo) Teaching and assessment in digital environments: applications of the PrACT model to ensure authenticity, consistency, practicability and transparency. In European Journal of Teacher Education,
  • Vieira, M. (2020). A Educação a Distância no Ensino Superior no Brasil: o olhar de gestores institucionais e coordenadores de polo. RE@D-Revista de Educação a Distância e eLearning, Uab, Lisboa. (Em edição).
  • Vieira, M.; Pedro, N. (2020). O perfil do docente online no contexto da Educação Superior: um estudo no Brasil e em Portugal. PUC-SP: Revista e-Curriculum. e-ISSN 1809-3876.
  • Vieira, M.; Seco, C. (2020). A Educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação. ISSN: 1414-5685; online: 2317-6121. (Em edição).